Sonntag, 1. Juli 2012

Bad Rothenfelde - teznie , solanki.....

Hey :))
W zeszlym tygodniu  w weekend pomimo, iz pogoda byla w kratke - raz slonce raz deszcz:)))) - wybralam sie do polozonej niedaleko mnie miejscowosci Bad Rothenfelde
 -  miasteczko typowo uzdrowiskowe, położone niedaleko od Osnabrück. Posiada dwie ogromne tężnie, które czynią to miejsce jak dla mnie - wyjątkowym i wartym odwiedzenia.



  Teznie to budowla z drewna i gałęzi  tarniny służąca do zwiększania stężenia soli w solance Tężnie służyły w przeszłości do uzyskiwania soli kuchennej -  obecnie - inhalatoria w kurortach:)
Tężnie budowane były zazwyczaj w postaci długich budowli kilkupiętrowej wysokości i długości nawet do kilkuset metrów. Wnętrze drewnianej konstrukcji wypełnione jest wiązkami gałązek - na które z góry spływa solanka rozbijając się o poszczególne gałązki. Pod tężniązwykle znajduje się basen do odbioru solanki. Solnka tloczona jest za pomoca pompy zasilanej pradem z elektrowni wiatrowej ulokowanej na gorze.











pogoda niestety troche niedopisala :))) troche padalo potem znow swiecilo slonce.....




Działanie Tężni

''(...)Na ułożone na drewnianej konstrukcji gałązki  podawana jest za pomocą pomp solanka. Rozprowadzana jest za pomocą pomp solanka w górną strefę konstrukcji. Rozprowadzona rurkami solanka spływa swobodnie po gałązkach - jej nadmiar gromadzi się w korycie umieszczonym na posadzce. Tak rozprowadzona solanka podlega intensywnemu parowaniu wytwarzając w pomieszczeniu intensywny aerozol. Tężnia Solankowa nasyca powietrze jodem, bromem i całą gamą innych mikroelementów takich jak: magnez, sód, potas, żelazo i innych.

 Powstały w ten sposob aerozol odznacza się szczególnymi walorami zdrowotnymi a jego cząsteczki mają znaczną zdolność penetracji poprzez błony śluzowe układu oddechowego oraz skórę. Wokół Tężni wytwarza się specyficzny mikroklimat, będący naturalnym leczniczym inhalatorium. Mikroklimat Tężni wytwarzany jest wskutek ociekania solanki oraz  działania ruchu powietrza - co powoduje intensywne parowanie, a rozbijane cząsteczki solanki sprzyja także hydrojonizacji(...)''

Oczywiscie wato wejsc tez do srodka :))) Idziemy, idziemy i wdychamy .......wdychamy:))


                                                                                               a po drodze takie oto niespodzianki:)
                                                                                                     :))))))))))))


 

Mikroklimat Tężni wykorzystywany jest w profilaktyce i leczeniu schorzeń górnych dróg oddechowych, zapalenia zatok, rozedmie płuc, nadciśnienia tętniczego, nerwicy wegetatywnej i w przypadku ogólnego wyczerpania. Inhalacje wykorzystane w profilaktyce u ludzi zdrowych powodująwzrost odporności organizmu.
 Na koncu korytarza jest - grota solna - oto zdjecie zrobione w srodku :)))
                                                               tak nic nie widac tylko para solna :))
                        W takim pomieszczeniu przebywa sie tylko 15 minut i trzeba zalozyc takie specjalne ubranie ochronne - ale gwarantuje Wam ze wrazenia sa niezapomniane:)


Obok  Tezni rozciaga sie przepiekny ogrod rozany:)))
 bedzie duzo zdjec ..... uwielbiam kwiaty.....












                   kilka fotek z samego miasteczka Bad Rothenfelde...
















                                  Wiecie ze największe w Europie, najsłynniejsze i najstarsze (XIX wiek)
  tężnie znajdują się wlasnie w  Polsce - w Ciechocinku  (woj. kujawsko-pomorskie) :)
- warto sie tam tez wybrac i pooddychac troche :)))))))                         

i tak oto moja wycieczka pomalu dobiegla konca - pomimo ze pogoda nie do konca dopisala -        wycieczke wspominam bardzo przyjemnie :))
                                                    pozdrawiam pa

38 komentarze:

  1. ale tam pięknie! uwielbiam takie miejsca. jak byłam mała mama często zabierała mnie na tężnie.

    AntwortenLöschen
  2. super fotki:) pozdrawiam

    AntwortenLöschen
  3. faktycznie troche jak ciechocinek :P

    AntwortenLöschen
  4. Taki niemiecki Ciechocinek ;) klimatyczne miejsce :)

    AntwortenLöschen
  5. Fajne są takie miejsca. Zawsze jest tam czyściutko i spokojnie. Super miejsce na weekendowy wypad, żeby się zrelaksować. pozdrawiam

    AntwortenLöschen
  6. Chętnie wybrałabym się do takiego miejsca, ta tężnia wygląda imponująco! Ciekawe, czy rzeczywiście korzyści zdrowotne są widoczne w miarę szybko:)

    AntwortenLöschen
  7. Jedyne tężnie jakie widziałam, były własnie w Ciechocinku i przyznam, ze zrobiły na mnie piorunujące wrazenie:)

    AntwortenLöschen
  8. Jak cudownie:)
    uwielbiam takie klimatyczne miejsca z historią i duszą:)

    AntwortenLöschen
  9. zapraszam do obejrzenia róż na moim blogu :) jest ich tam całe mnóstwo :)

    AntwortenLöschen
  10. Imponujące te tężnie! Wspaniały post zrobiłaś, aż zazdroszczę Ci wycieczki!

    AntwortenLöschen
  11. bardzo piękny wiatrak :) ah ta ściana - wystraszyłam się jej ;d heh. Pozdrawiam, www.monika-paula.blogspot.com

    AntwortenLöschen
  12. ciekawe miejsce :) / http://murphose.blogspot.com/

    AntwortenLöschen
  13. hehe faktycznie bardzo uzdrowiskowe miejsce:), fajne na relaks no i nawdychalas sie mnostwa mineralow:P

    AntwortenLöschen
  14. fajne klimatyczne miejsce :)))) mi by sie przydalo tam pochodzic bo dalej chora jesten :(( dzis zdychalam... ale ostatkiem sil weszlam na neta hehe ;)
    Fajne zdjecia :**

    AntwortenLöschen
  15. z wielką chęcią odwiedziłabym takie miejsce ! :D A może przestałabym wreszcie tak chorować? :>

    AntwortenLöschen
  16. Ależ tam pięknie. Urocze miasteczko :-)

    AntwortenLöschen
  17. zazdroszczę!!! obserwujemy? :)

    AntwortenLöschen
  18. a ja pochodzę z kuj-pom i nigdy tych tęzni nie widziałam :) fajny post :)

    AntwortenLöschen
  19. Bardzo ładne zdjęcia :)) brakuje mi jednak zdjęcia autorki na tle tych cudownych miejsc :))

    AntwortenLöschen
  20. ładne zdjęcia :)
    -zapraszam do siebie ;)

    AntwortenLöschen
  21. Bardzo fajny blog. Obserwuje i zapraszam również do mnie:)
    Pozdrawiam.

    AntwortenLöschen
  22. świetny wpis:) to bardzo ciekawe:)
    dziękuję za odwiedziny;*
    Pozdrawiam serdecznie:)

    AntwortenLöschen
  23. piękny ogród i miasteczko bardzo przyjemne :)

    AntwortenLöschen
  24. Hej dzieki za komentarz i mile odwiedzinki z mila checia zpaiesze sobie w ulubionych twoj blog i bede czesciej zagladac:)

    AntwortenLöschen
  25. Czuję się jakbym tam była:) tyle pięknych zdjęć.
    Pozdrawiam

    AntwortenLöschen
  26. Klimatyczne miejsce :))
    A tą grotą bardzo mnie zainteresowałaś! Lubię takie rzeczy ;)

    AntwortenLöschen
  27. ta tęznia mnie przeraziła..nie wiem czemu ale boję sie takich wilekich budowli..i jeszcze starych...na pewno jest tam super ale mnie to przeraża..to moja jakas dziwna fobia, tak jak do gór...przeraża mnie taka przestrzen :)

    AntwortenLöschen
  28. Kiedys tata pracowal w niemczech w badsaltzueflenn i tam byly w srodku miasta wielkie solne mury z jodem
    piekne miejsce mi pokazalas
    czasami chcialabym pobyc dluzej w Niemczech

    AntwortenLöschen
  29. uroczo, nie powiem :) A tężnia rzeczywiście olbrzymia! hihi... czytając ten artykuł przypomniały mi się moje studia, jak to o uzdrowiskach się uczyliśmy

    AntwortenLöschen
  30. piękne miejsce, a tężnie bardzo lubię, byłam w Polsce wiele razy w miejscowości Ciechocinek !!

    AntwortenLöschen
  31. Piękne miejsce ,moi teściowie mieszkają nie daleko Inowrocławia -tam tez są podobne tężnie i śliczny park solankowy z muszlą koncertową. Dzięki za sugestię w kwestii weryfikacji obrazkowej (sama tego nie lubię )i nawet nie zauważyłam ,że to mam włączone .Pozdrawiam Anna R

    AntwortenLöschen
  32. Moje rodzinne miasto ma 7km do Ciechocinka, więc tężnie mam prawie "pod nosem" :)

    AntwortenLöschen